آموزش پیانو یا گیتار؟

آموزش پیانو یا گیتار سوال بسیار متداولی بین افرادی است که قصد دارند برای اولین بار، سازی را انتخاب کنند و در نواختن آن مهارت کسب کنند. مقایسه بین آموزش پیانو یا گیتار و انتخاب یکی از آن ها به عنوان ساز مناسب برای یادگیری خودتان، نیاز به اطلاعات مختصری در زمینه های مختلف در خصوص این دو ساز دارد. در ادامه این مطلب تا حدودی شما را با برخی از تفاوت ها در آموزش پیانو یا گیتار آشنا می کنیم تا به شما کمک کند که در ابتدای راه، انتخاب بهتری داشته باشید.

آموزش پیانو یا گیتار

نکاتی در مورد آموزش گیتار و پیانو

آموزش پیانو ساده تر است یا گیتار

به طور کلی باید بگوییم که تفاوت اساسی از لحاظ یادگیری گیتار در مقایسه با پیانو وجود دارد. به همین علت، به طور خاص نمی‌توان تعیین کرد که آموزش پیانو ساده‌تر است یا گیتار اما مهم‌ترین تفاوت های آموزش پیانو نسبت به گیتار را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

آموزش پیانو/ آموزش پیانو یا گیتار

کاربرد ساده کلید ها

چالش های آموزش پیانو

  • نواختن پیانو همزمان با هر دو دست

برای آموزش پیانو باید همزمان دو چیز را یاد بگیرید. در حقیقت شما یک آکورد و ملودی را با دست چپ خود می‌نوازید درحالی ‌که دست راست شما در حالت نواختن ملودی دیگری است. آموزش همین نکته به پیانیست ها می تواند بسیار مشکل باشد.برای اینکه بتوانید یک پیانیست حرفه‌ای شوید باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید تا بتوانید این مهارت را در خودتان تقویت کنید که دستانتان به طور همزمان دو ملودی متفاوت را روی کلیدهای پیانو اجرا کنند.

نوازندگان گیتار چنین چالشی را ندارند. البته آنها باید بتوانند با یک دست فرت ها رو تنظیم کنند و با دست دیگر تارها را به صدا در بیاورند. با این حال نمی‌توان گفت که آموزش گیتار نسبت به پیانو ساده تر است.

  • نواختن ۱۰ نت در پیانو به جای ۶ نت در گیتار

در آموزش پیانو شما باید هنگام نواختن با 10 نت کار کنید؛ در صورتی که در گیتار فقط با 6 نت کار می کنید. به همین علت، بسیاری از موسیقی های کلاسیک که توسط پیانو نواخته می شود؛ بسیار پیچیده تر است. علاوه بر این که شما باید این 10 نت را در پیانو به کار ببرید؛ مجبورید ملودی ها و آکورد های مختلفی را با هر دو دست خود به طور همزمان اجرا کنید.

چالش های آموزش گیتار

آموزش گیتار/ آموزش پیانو یا گیتار

آموزش گیتار

برای نواختن و ایجاد صدا در تارهای گیتار، شما باید یک تار را لمس کنید و در همین لحظه‌ای که انگشت خود را از روی یک تار بر می‌دارید؛ انگشت دیگر را روی تار بعدی برای نواختن نت دیگری قرار دهید. از طرف دیگر، شما باید با انگشتان دست دیگرتان،  فرت های مورد نظر را روی فرت بورد بگیرید تا تاری که قصد نواختن آن را دارید.

نت مورد نظر شما را بنوازد.تکرار سریع این روند در گیتار بسیار مشکل است. به همین علت آموزش گیتار معمولاً با ملودی های آرام که نیاز به نواختن سریع و جابجایی سریع انگشتان ندارد؛ شروع می شود. برای این که بتوانید شش تار گیتار را به درستی بنوازید؛ نیاز به تمرین و پشتکار زیادی دارید تا یاد بگیرید برای نواختن یک آکورد، باید چه فرت هایی را بر روی فرت بورد گیتار بگیرید.شاید با این توضیحات به این نتیجه رسیدید که آموزش گیتار ساده تر از آموزش پیانو است اما با خواندن ادامه مطلب احتمالا نظرتان عوض می شود:

ساده بودن ترتیب نوت ها در پیانو

تمام نت هایی که در پیانو به کار می‌روند ترتیب ساده‌ای از پایین به بالا دارند. هیچگونه جا افتادگی یا جای خالی بین آنها دیده نمی‌شود و نت ها به صورت خطی به ترتیب از A تا  G نواخته می شوند. تمام نت ها دقیقا همان جایی هستند که شما انتظار دارید باشید.الگوی کلیدهای پیانو نیز به طور تکراری پیش روی شما قرار دارد. بنابراین، آنچه که در یک اکتاو نواخته شده می‌تواند در الگوی بعدی تکرار شود و این کار آموزش پیانو را ساده تر می کند.

کاربرد ساده کلیدهای پیانو

کاربرد ساده کلید های پیانو/ آموزش پیانو یا گیتار

آموزش پیانو

برای نواختن پیانو و خارج شدن صدا از آن شما فقط باید کلید ها را بفشارید. برای فشردن کلید ها به یک انگشت از هر دست نیاز دارید. بنابراین، نیازی نیست که هر دو دست خود را برای هر نواختن یک نت هماهنگ کنید و درنتیجه در آموزش پیانو، سریع نواختن را بسیار راحت‌تر از گیتار یاد می‌گیرید.

آموزش پیانو گران تر است یا گیتار

آموزش گیتار بهتر است یا پیانو

مقایسه گیتار با پیانو

شاید با خودتان فکر می‌کنید چون پیانو یک ساز بسیار گران قیمت است و نمی‌توانید از عهده خرید آن بر بیایید پس آموزشی پیانو نیز برای شما امکان پذیر نیست بنابراین بهتر است به دنبال یادگیری آموزش گیتار باشید که با قیمت ارزان تری امکان خرید آن وجود دارد؛ اما بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که شما برای شروع یادگیری پیانو میتوانید یک کیبورد ساده تر خریداری کنید و از آن برای تمرین کردن و حرفه‌ای شدن در این ساز استفاده کنید.زمانی که کار با کیبورد را به طور کامل یاد گرفتید می توانید در آموزشگاه های موسیقی با پیانو های حرفه ای و گران قیمت به تمرین بپردازید.

بسیاری از آموزشگاه‌ها زمانی که در کلاس‌های آنها شرکت می کنید؛ به شما این امکان را می‌دهند که ساعت‌هایی در هفته، به طور رایگان برای تمرین پیانو از امکانات موجود در این آموزشگاه استفاده کنید. به طور کلی هزینه آموزش پیانو یا گیتار تفاوت چندانی با هم ندارد و هزینه نهایی آن بستگی به استعداد شما در یادگیری هر یک از این سازها دارد. بنابراین، برای انتخاب ساز مورد نظرتان به گران بودن یا ارزان بودن آن توجه نکنید و فقط به دنبال علاقه خودتان باشید.

جمع بندی

به طور کلی برای انتخاب آموزش پیانو یا گیتار باید این نکات را درنظر بگیرید که برای تازه کارها آموزش پیانو بسیار ساده تر است چون به خاطر سپردن نت های پیانو که پشت سر هم تکرار می شود و پیاده کردن آنها روی کیبورد راحت تر از  تنظیم فرت ها و نواختن تار های گیتار به طور همزمان است. آموزش پیانو معمولاً فقط روی کلیدهای سفید آغاز می شود و همین امر، کار را برای تازه کاران راحت‌تر می‌کند.

در حقیقت آموزش پیانو را می‌توان به صورت مرحله به مرحله انجام داد و زمانیکه نوازنده ها در مرحله اول آموزش پیانو در نواختن کلیدهای سفید به مهارت کافی دست یافتند می‌توان آموزش مرحله دوم یعنی کلید های سیاه را شروع کرد؛ این روند موجب می‌شود که آموزش پیانو در ماه های اول با سرعت بیشتری نسبت به آموزش گیتار پیش برود؛ در مورد آموزش گیتار نیز باید گفت الگوی نت ها نسبت به پیانو کمی پیچیده‌تر است چون هر تار می‌تواند با نوت های مختلفی نواخته شود و برای تازه کاران دانستن اینکه برای نواختن یک نت از کدام تار همراه با کدام فرت‌ها باید استفاده کنند.

در ماه‌های اول بسیار مشکل است.اما در مقایسه آموزش پیانو یا گیتار باید مراحل نهایی و تبدیل شدن به یک پیانیست یا گیتاریست حرفه ای را نیز در نظر گرفت؛ رسیدن به مهارت های فوق العاده در پیانو بسیار مشکل تر از گیتار است. درحقیقت، نوازندگانی که ماههای اول آموزش پیانو را به سرعت طی می‌کنند ممکن است حتی پس از چندین سال نیز نتوانند در نواختن پیانو به یک حرفه ای تبدیل شوند. در صورتی که پس از گذراندن آموزش های اولیه گیتار، نوازندگان راحت تر و سریعتر مراحل تبدیل شدن به یک گیتاریست حرفه ای را طی می کنند.

نوشتهٔ پیشین
مقدمات آموزش پیانو
نوشتهٔ بعدی
هنگ درام بهتر است یا ‌پیانو؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست