هنگ درام بهتر است یا ‌پیانو؟

هنگ درام بهتر است یا پیانو؟

نمایی از هنگ درام کنار پیانو

هنگ درام خوب است ؟ یا پیانو ؟

در پاسخ به سوال هنگ درام بهتر است یا پیانو ابتدا می بایست اطلاعات اجمالی اما دقیق در مورد هر یک از این سازها داشته باشیم. همین طور می توان مقایسه دو ساز را از جهات متفاوتی بررسی کرد. به هر حال در این مقاله قصد داریم در مورد ساز هنگ درام و پیانو بیشتر بدانیم و در آخر اطلاعاتی در مورد شرایط و زمان شروع نواختن هر یک از این دو ساز داشته باشیم.

در دنیای موسیقی نمی‌توان گفت کدام ساز بهتر از دیگری است. زیرا نواختن و یا حتی گوش سپردن به صدای سازها رابطه مستقیمی با احساس و سلیقه افراد دارد. افراد با توجه به علاقه ای که به نوع ساز دارند آن ها را برای نواختن و یا گوش دادن انتخاب می کنند.

بهترین تصمیم در مورد شروع نوازندگی یک ساز، در نظر گرفتن عواملی از قبیل علاقه و شناخت ویژگی های فیزیکی فرد از خود در مورد نواختن آن ساز است.

ساز هنگ درام

ساز جدید hang drum music

آشنایی با ساز هنگ درام

هنگ درام توسط Felix Rohner و Sabina Schärer در سوئیس ابداع شد. ظاهر جالبی دارد که شاید در نگاه اول (بدون هیچ آشنایی در مورد آن) اصلا شبیه یک ساز نباشد. بیشتر شبیه به یک سفینه فضایی و یا سپر جنگی است.هنگ درام جزو سازهای کوبه ای ملودیک است.

این ساز از دو صفحه فلزی به هم چسبیده ساخته شده که درون آن خالی بوده و به شکل یک عدسی محدب است. این ساز دارای ۵۲ سانتی‌متر قطر و۲۴ سانتی‌متر ارتفاع است. روز به روز نیز شاهد پیشرفت در ساز و کار آن هستیم.

هنگ درام به علت روش ساخت دشوار و زمان بری که دارد جزو سازهای گران محسوب می شود. از طرفی انتخاب فلز مناسب، دقت و مهارت در ادا شدن درست نت های آن، باعث شده تا سازندگان کمی در جهان برای این ساز وجود داشته باشد.یکی از ویژگی های خاص صدای این ساز همراهی نواختن یک نت با صدای لرزش نت های دیگر است که در مجموع، افراد را مهمان موسیقی دلنشینی می کند.

هنگ درام یک کوک ثابت دارد و رایج ترین آن “ر مینور” است. نت اصلی آن در وسط قرار دارد که صدایی پرحجم تولید می کند و7 نت دیگر در اطراف آن هستند.هنگ درام های مخصوصی برای موزیسین های حرفه ای ساخته می شود که دارای 16 نت هستند. این نت ها به ترتیب از بم ترین به زیرترین صدا سازماندهی شده اند.نت اصلی هنگ درام “دینگ” نام دارد. به عبارتی بم ترین نت این ساز است. مثال D / A C D E F G A نشان دهنده این است که نت اصلی یا همان دینگ شامل نت D یا در فارسی ر”RE” می‌باشد.

نت ها معمولا به شکل دایره و یا بیضی بوده که هر یک دارای یک فضای مشخصی روی ساز هنگ درام هستند.

ساز پیانو

آموزش پیانو اسپینیت

نمایی از ساز پیانو

پیانو توسطCristofori  Bartolomeo در سال 1698 در شهر پادووای ایتالیا ساخته شد. این ساز قابلیت زیادی در تولید انواع صداها دارد. همچنین ظاهر شیک و لوکس آن باعث شده افراد علاقه زیادی به آن داشته باشند.پیانو در گروه سازهای کیبوردی و کوبه ای قرار دارد.

یک پیانوی آکوستیک دارای 12000 قطعه است که 10000تای آن از قطعات متحرک هستند. در هر پیانوی آکوستیک بین ۲۲۰ الی ۲۳۰ رشته سیم وجود دارد. یک رشته سیم حدود ۷۲ کیلوگرم کشش را طی اجرای قطعه تحمل می‌کند. در نهایت حدود 18هزار کیلوگرم کشش به بدنه پیانو وارد می شود.پیانوهای مختلف دارای وزن های متفاوتی بین 200 تا 500 کیلوگرم هستند.

پیانو با توجه به قدرت تولید صداهای بسیار زیاد و اجرای همزمان ملودی ها معروف به “مادر سازها” است. این یکی از عللی است که به افراد علاقه مند به نوازندگی موسیقی پیشنهاد می شود تا با پیانو کار خود را آغاز کنند.انواع پیانوها دارای 88 کلید، که شامل 52کلید سفید و 36 کلید مشکی هستند. پس با پیانو می توان 88 نت مختلف را نواخت.

بیشتر نت ها دارای سه سیم متصل به خود هستند.  سیم ها به هنگام ضربه به صدا درآمده و زمانی که دست ها از صفحه کلید برداشته می شوند توسط دمپرها خفه می شوند.پیانوهای گراند برای سولوهای کلاسیک و در کنسرت ها، اما پیانوهای عمودی در تمرین های خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

زمان و نوع یادگیری سازهای هنگ درام و پیانو

با مطالعه مطالب کلی در مورد این دو نوع ساز هیچ وقت نمی توان گفت کدامیک بهتر هستند. زیرا هر سازی نوعی آرامش و لذت به انسان منتقل می کند که با توجه به سلایق افراد می توانند متفاوت باشند.نواختن هر دو نوع ساز بالا نیاز به عملکرد و توانایی دست ها و همچنین ذهن فرد دارد. پس از اینکه متوجه شدیم قدرت دستان و ذهن ما از پس نواختن برمی آیند پس حتما می توانیم یادگیری آن ها را شروع کنیم.

ساز هنگ درام، ساز سختی نیست و فرد پس از حدود 2 تا 3 ماه می تواند با نت های زیبا نوازندگی ساده دلنشینی را اجرا کند. این ساز با ضربات انگشت انجام می پذیرد و نیاز به دستانی قوی دارد.از طرفی ساز پیانو نیز با ضربه انگشتان انجام می شود. می بایست کلیدهای پیانو را با توجه به وزن آن ها فشرد. در نواختن ساز پیانو نباید از مچ دست و یا بازو کمک گرفت. این کار عضلات انگشتان دست را قوی می کند و افراد را در طول زمان به یک پیانیست حرفه ای تبدیل می کند.

ساز هنگ درام و پیانو

بررسی و مقایسه هنگ درام یا پیانو

اگر علاقه به این ساز داشته باشید یادگیری آن سخت نخواهد بود. حتی ممکن است فرد از 6 سالگی توانایی یادگیری پیانو را داشته باشد که تشخیص آن با مربی موسیقی طی یک سری تست و آزمایش با ساز انجام می گیرد.همان طور که در بالا نیز اشاره شد پیانو مادر تمام سازهاست و بسیاری از متخصصین در حوزه موسیقی ابتدا پیشنهاد می دهند فرد با ساز پیانو شروع کند و سپس در صورت تمایل به سازهای دیگر، آن ها را انتخاب کند.

جهت آموزش پیانو و کسب اطلاعات درباره پیانو کلیک کنید

نوشتهٔ پیشین
آموزش پیانو یا گیتار؟
نوشتهٔ بعدی
تمام آکورد‌های پیانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست