در حال بار گذاری لطفا شکیبا باشید

مدهای ماژور مینور و فریژین

مدهای ماژور مینور و فریژین

مدهای ماژور مینور و فریژین

بررسی مدهای کلیسایی و مدهای ماژور، مینور و فریژین

مقدمه:

کلیسای مسیحی در قرن های اول و دوم میلادی دارای هیچگونه فرهنگ موسیقی ویژه

خود نبود و از آنجا که نیاز داشت تا به یاری هنرهای زیبا را به تبلیغ مذهبی خویش ببخشد

ناگزیر از فرهنگهایی یاری گرفت که پیش از آن آنها را هنر فرهنگ کافران و فرهنگ قوم یهود

و هنر و فرهنگ یونان باستان، زمینه اساسی فرهنگ کلیسا را فراهم ساختند.

موسیقی یهود کم و بیش سراسر آهنگ های مذهبی و رسمی کلیسا را تشکیل می‌داد و

موسیقی یونان باستان که دارای بنیادهای پیچیده ریاضی وار و نظری بود، زمینه تئوری موسیقی

کلیسا را تامین کرد.


مدهای ماژور مینور و فریژین

موسیقی در قرون وسطا  

موسیقی در سده های آغاز مسیحیت ،از قرن سوم به بعد،رفته رفته جایی در کلیسا برای خود

باز کرد. کلیسا در جهت پیشرفت موسیقی در واقع نقشی دوگانه داشت از آن حمایت می‌کرد و

در عین حال موانعی بر سر راه پیشرفت هنر بیرون از کلیسا می نهاد.با این حال موسیقی مردمی

(و بیشتر سازی )با وجود تحریم آن از سوی کلیسا به زیستن و پیش رفتن ادامه می‌داد.

مباشران این موسیقی در آغاز مطربهای دوره گرد بودند که از این شهر به آن شهر و از این قلعه

به آن قلعه می رفتند و به سرگرم کردن مردم مشغول می شدند.

بعدها که در سرزمین های اروپایی نظام اشرافیت پا گرفت و تثبیت شد، موسیقی غیرمذهبی

حامیانی تواناتر یافت. اشراف خود اشراف خود به فراگرفتن موسیقی پرداختند و مطربهای دوره گرد

را برای اجرای آثارشان به استخدام خویش گرفتند. از سوی دیگر کلیسا منظما به اعتلای موسیقی

اشتغال داشت. در طی قرن ها در تئوری و پراتیک محتاطانه پیش می‌رفت .

موسیقی کلیسا بیشتر و در اصل آوازی بود و کاربرد ساز در کلیسا در آغاز حرام شمرده می‌شد

و تنها بعدها بود که ارگ کلیسا راه یافت و نوازندگی آن در برنامه‌های رسمی مجاز شمرده می شد.


مدهای ماژور مینور و فریژین


مدهای ماژور مینور و فریژین

در گذشته به جای نظام ماژور و مینور امروزی مدهای هشتگانه یا دوازده گانه وجود داشتند

از پایان دوره باروک تا به امروز مدها به تدریج از میان رفته اند و تنها دو تا از آنه (یونین و ائولین) به ترتیب

با نام‌های مد ماژور و مد مینور باقی مانده‌اند. گذشته از دو مد مزبور تا زمان یوهان سباستین باخ یعنی

تا قرن هجدهم هنوز مد فریزین باقی بود و آهنگسازان آن را به کار می‌برد.

 با اندکی دقت معلوم می شود که مد فریژین از نظر ترتیب پرده ها و درست عکس گام ماژور

امروزی است. بالا بردن مصنوعی درجه هفت در گام مینور هارمونیک نیز ابتکار تازه ای نیست

و در زمان‌های گذشته به طور گسترده و میان مد های دیگر نیز رواج داشته است.

منبع:تئوری بنیادی موسیقی پرویز منصوری


موسیقی دوره باروک

موسیقی کلاسیک چیست؟


ویدئو مربوط به این آموزش را مشاهده کنید


دانلود ویدئو

Share:

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه