موسیقی دوره باروک

گرچه واژه باروک معانی گوناگونی همچون نامانوس،پرزرق و برق، و بسیار پر تزیین داشته است اما تاریخ نویسان امروزی

آن را فقط برای اشاره به سبکی ویژه در هنر به کار می برند.

توصیفی ساده انگارانه اما کارآمد از سبک باروک آن است که هنر باروک،چارچوب اثر،بوم،سنگ یا صدا را کنش و حرکت انباشته می کند

نقاشان،پیکره سازان و معماران باروک،خواستار شکل بخشیدن به توهمی محض مانند صفحه نمایش بودند.

هنرمندانی چون برنینی،روبنس و رمبرانت مواد خام کار خود را برای گسترش قلمرو کاربرد رنگ،طرح،جزء نمایی و ژرفای تصویری

به کار گرفتند،آنها در آثارشان در پی آفرینش جهان هایی سراسر ساختار یافته بودند.

 

چنین سبکی،یکسره باب طبع اشرافیت بود که خود نیز به ساختارهایی کامل و یکپارچه می اندیشید

برای مثال،کاخ ورسای،مقر دربار لویی چهاردهم در فرانسه،آمیزه ای بسیار شکوهمند از نقاشی،

پیکره سازی و معماری باروک و نماد ثروت و قدرت سلطنتی بود.

 


موسیقی دوره باروک

 

سبک باروک،به سبب نیازهای کلیسا که کیفیت های هیجان انگیز و نمایشی هنر را برای جذاب تر ساختن

آداب نیایش به کار می گرفت،نیز شکل گرفت.طبقه متوسط نیز بر رشد و گسترش سبک باروک تاثیر گذاشتند.

برای نمونه در هلند بازرگانان ثروتمند و نیز پزشکان پرده هایی واقع گرایانه از چشم اندازها و

صحنه های روزمره را به نقاشان سفارش می دادند.

بررسی سبک باروک،با در نظر گرفتن کشف های علمی سده هفدهم نیز ثمر بخش است.

دستاوردهای گالیله و نیوتن نمایانگر گرایشی نو به علم بود،گرایشی مبتنی بر یگانگی ریاضیات و تجربه، این دو،

قوانین ریاضی حاکم بر اجسام متحرک را کشف کردند.


موسیقی دوره باروک

 

این کشف ها راهگشای اختراع های نو و پیشرفت تدریجی پزشکی،استخراج معادن،دریانوردی و صنعت در دوره باروک شد.

هنر باروک آمیزه ای از ماده گرایی و معنویت است.

سبک باروک در موسیقی،در دوره ای میان سالهای 1600 تا 1750 میلادی شکوفا شد.

گئورگ فریدریش هندل و یوهان سباستیان باخ دو آهنگساز سترگ سبک باروک بودند.


موسیقی دوره باروک


موسیقی دوره باروک

 

مرگ باخ در سال 1750 نشانگر پایان این دوره است.دیگر استادان موسیقی باروک،کلودیو مونته وردی،هنری پورسل،آرکانجلو کورلی

و آنتونیو ویوالدی،تا سده بیستم به دست فراموشی سپرده شده بودند اما پیدایش تکنیک ضبط طولانی بر صفحه در اواخر دهه 1940

محرک احیای باروک شد که توانست این هنرمندان فراموش شده را به دوستداران موسیقی بشناسد.


دوره باروک به سه دوره فرعی تقسیم پذیر است:

 

باروک آغازین( 1600 تا 1640)،باروک میانی (1640 تا 1680) و دوره پایانی (1680 تا 1750)

گرچه امروزه آثار دوره پایانی باروک معروف ترین آثار این سبک هستند اما مرحله آغازین باروک یکی از انقلابی ترین دوران های

تاریخ موسیقی بوده است.در این دوره بود که مونته وردی (1643-1567) کوشید

تا سودا و تضاد دراماتیک بی سابقه ای را در آثارش بیافرنید.


موسیقی دوره باروک

 

آثار موسیقی بویژه در ایتالیا بر مبنای متن های بسیار پرشور و احساس ساخته می شد و حال و هوای چنین متنی بر موسیقی حاکم بود.

با چنین تاکیدی بر کیفیت نمایشی و کلام،شگفت آور نیست که آهنگسازان ایتالیایی دوره آغازین باروک اپرا را پدید آوردند

نمایشی که همراه ارکستر با آواز خوانده می شد.سر مشق خط هایی ملودیک این آهنگسازان،ریتم و افت و خیز گفتار بود.

آهنگسازان باروک آغازین بافت هموفونیک را بر پلی فونیک که شاخص موسیقی رنسانس بود ترجیح دادند.

 


موسیقی دوره باروک

 

آنها بر این باور بودند که کلام با به کارگیری فقط یک ملودی اصلی که آکوردهایی آن را همراهی کند می تواند وضوحی بیشتر بیابد.

اما توجه کنید که این تاکید نوآورانه بر هوموفونی فقط شاخص دوره آغازین باروک است،

در این دوره پایانی باروک،بافت پلی فونیک دیگر بار اهمیت یافت.

آهنگسازان باروک آغازین برای تحسم موسیقایی احساسات تند و تیز موجود در متن،دیسونانس ها را با آزادی بیشتری به کار گرفتند

پیش از آن،آکوردهای ناپایدار هرگز نمودی چنین برجسته و موکد نداشتند.


موسیقی دوره باروک

 

بر تضادهای صوتی نیز تاکید می شد،یک یا چند تکخوان برابر کر،یا صدای آوازخوان در برابر صدای ساز،در موسیقی کرال رنسانس،

سازها اگر به کار گرفته می شدند ملودی آوازخوان را مضاعف می کردند،اما در دوره آغازین باروک صداهای آوازی با خط هایی ملودیک

که ویژه ساز به نگارش در آمده بود همراهی می شد.

 


موسیقی دوره باروک

 

در دوره میانی باروک (1680-1640) سبک موسیقایی نویی که از ایتالیا نشات گرفته بود  در تمام کشورهای اروپایی گسترش یافت.

مدهای قرون وسطایی یا کلیسایی،گام هایی که سده های متمادی بر موسیقی حاکم بودند،اندک اندک به گام های ماژور و مینور

جای سپردند.از حدود 1680 میلادی،گام های ماژور و مینور مبنای تونال اغلب آثار موسیقی بودند.

دیگر ویژگی دوره میانی باروک اهمیت نو و بی سابقه موسیقی سازی بود.بسیاری از آثار این دوره برای سازهایی

معین به نگارش در آمده اند که در این میان سازهای خانواده ویولون محبوب ترین سازها بوده اند.


موسیقی کلاسیک چیست؟

برگرفته از کتاب درک و دریافت موسیقی نوشته راجر کیمی ین ترجمه حسین یاسینی

 

 

 

نوشتهٔ پیشین
موسیقی کلاسیک چیست؟
نوشتهٔ بعدی
تئوری موسیقی-پنج خط حامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست