سازهای انتقالی


سازهای انتقالی

بنام خدا

سلام خدمت دوستان عزیز

در این پست در مورد سازهای انتقالی توضیح داده خواهد شد

برخی از سازهای بادی داری چنان ساختمانی هستند که اجرای قطعه هایی با نشانه های تغییر دهنده بسیار

برایشان بی اندازه دشوار یا اساسا غیرممکن است.چنان که آهنگسازان در قرون گذشته مجبور می شدند

برای این سازها و سهم اجرایی آنها در یک همنوازی به تونالیته های ساده تر،یعنی آنها که نشانه های تغییر دهنده

اندک تری دارند،توسل جویند.

این محدوده البته کار آهنگسازان را دشوار می ساخت بطوری که کارگاهها و کارخانه های تولید ساز به فکر افتادند

که با ساختن سازهایی جند از یک نمونه به اندازه های مختلف و سطوح زیر و بمی متفاوت،زمینه ای آماده کنند

تا آهنگسازان بتوانند در هر تونالیته دلخواه بخش های مربوط به این سازها را بنویسند.

به این ترتیب سازهای انتقالی به وجود آمد.

برای درک بهتر این مسئله،یکی از سازهای انتقالی مثلا کلارینت را بررسی میکنیم


سازهای انتقالی

بر اثر تجربه گذشتگان این نتیجه به دست آمد که از ساز جدید دوگونه مختلف ساحته شود

1.سازی با آن مقیاس که هرگاه به اجرای گام یا تونالیته دو بزرگ می پردازد،در نتیجه بم تر بودن آن،شنوده

آن گام یا تونالیته را یک پرده بم تر یعنی سی بمل خواهد شنید

ساز مزبور با این مشخصه البته تونالیته های بمل دار را آسان تر از دیز دارها اجرا خواهد کرد

این کلارینت را کلارینت سی بمل نامیدند

2.کلارینت دیگری که صدای طبیعی آن یعنی دو یک پرده و نیم  بم تر از دوی دیاپازون یا پیانو بود

یعنی هرگاه نوازندی ساز بر روی آن به اجرای تونالیته دو بزرگ می پرداخت صدای لا بزرگ از آن شنیده می شد.

روشن است که ساز مزبور تونالیته های دیزدار را بهتر و آسانتر از تونالیته های با بمل زیاد

می توانست اجرا کند.

این ساز را کلارینت لا نامیدند

سازهای انتقالی


سازهای انتقالی

نکته دیگر این که هرگاه یکی از کلارینت های بالا یا هر دو نقشی در هم نوازی داشتند،آهنگ ساز می بایست

اختلاف سطح زیر و بمی این یا آن کلارینت را در نظر بگیرد و نت اجرایی آنها را انتقالی بنویسد

زیرا مثلا برای کلارینت سی بمل که نسبت به دیاپازون اساسا یک پرده بم تر است،

می بایست بخش کلارینت نسبت به سازهای غیر انتقالی یک پرده زیرتر نوشته شود

مثلا اگر قطعه موسیقی در تونالیته ر است،بخش کلارینت بایستی

در تونالیته می نوشته شود.

منبع:تئوری بنیادی موسیقی.پرویز منصوری


آموزش تصویری تئوری موسیقی

تئوری بنیادی موسیقی



2 دیدگاه در “سازهای انتقالی”

تجهیزیار · 2019-05-19 در 12:56

جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

    Dayerezangi · 2019-05-20 در 00:22

    سلام.ممنون بابت نظر شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های پیوسته

تئوری موسیقی

اصطلاحات موسیقی

اصطلاحات موسیقی   به نام خدا با سلام خدمت دوستان عزیز در این مطلب قصد داریم مختصری راجع به واژه ها و اصطلاحات موسیقی صحبت کنیم البته در نظر داشته باشید که واژه ها و خواندن ادامه...

تئوری موسیقی

بداهه نوازی چیست؟

بداهه نوازی چیست؟ بنام خدا سلام خدمت دوستان عزیز و خوانندگان محترم در این مطلب قصد داریم ساده و مختصر در مورد بداهه نوازی در موسیقی صحبت کنیم قبل از اینکه در مورد بداهه نوازی خواندن ادامه...

تئوری موسیقی

تاثیر نوازندگی بر مغز انسان

تاثیر نوازندگی بر مغز انسان بنام خدا سلام خدمت دوستان عزیز آیا مغز نوازندگان و موسیقی دانان و افراد عادی با هم متفاوتند؟ در این مطلب به این سوال پاسخ داده خواهد شد،پس چند دقیقه خواندن ادامه...