آموزش آکورد پیانو
آکورد هماهنگی آهنگ را تعریف می کند و با پخش همزمان بیش از یک نت ساخته می شود. آکورد های پیانو می توانند ساده یا پیچیده باشند ، اما حتی آکورد پیانو مبتدی نیز می تواند موسیقی سرگرم کننده و مهیجی ایجاد کند. در حقیقت ، آهنگ های بسیار کمی وجود دارد که به نوعی از آکورد استفاده نکنند ، به خصوص در موسیقی راک!
آکورد پیانو چیست؟
آکورد هنگامی ایجاد می شود که بیش از یک نت به طور هم زمان پخش شود و شامل دو ، سه یا بیشتر نت جدا باشد. یعنی برای درست کردن یک آکورد پیانو باید حداقل 3 نت (3 صدا) همزمان با هم داشته باشیم.
همه آکوردهای پیانو حاوی یک نت ریشه(اولین نت از سمت چپ که بم ترین نت می باشد) هستند و همچنین یک یا چند نت اضافی. آکوردهای پیانوی پایه اغلب فقط از دو یا سه نت تشکیل شده اند ، در حالی که آکوردهای پیشرفته تر حتی بیشتر از نت ها را در خود دارند.
رایج ترین نوع آکورد پیانو آکورد سه گانه یا سه نت است. یک سه گانه حاوی یک نت ریشه ای و دو نت دیگر است .
فاصله های پیانو چیست؟
فاصله بین نت های پیانو را یک پرده می گویند ، که تعیین می کند هنگام پخش با هم صدای آنها چگونه باشد. فاصله ها در نیم مرحله و کل مرحله اندازه گیری می شوند.
- نیم پرده : فاصله یک کلید تا کلید بعدی بلافاصله در سمت راست یا چپ آن است.
- پرده: 2 نیم پرده یک پرده را تشکیل می دهد.
طرز قرار دادن انگشتان بر روی کیبور پیانو برای آکورد گیری
مطابق شکل زیر انگشتان خود را بر روی کیبورد قرار دهید و از شماره انگشتان 1،3،5 برای آکورد گیری استفاده نمایید.
تلفظ نت شارپ پیانو
کلید سیاه بلافاصله در سمت راست کلید “C#” “C ” نامیده می شود ، “c دیز” تلفظ می شود.
خواندن یادداشت های پیانو تخت
کلید سیاه بلافاصله در سمت چپ B” ” “Bb”نامیده می شود ، “b بمل” تلفظ می شود.
نت های بمل و دیز چیست؟
۷ کلید سفید در هر اکتاو پیانو برای ۷ نت دو، ر، می، فا، سل، لا، سی، وجود دارد. علاوه بر این کلیدهای سفید کلیدهای سیاهرنگی هم بین بعضی از کلیدهای سفید وجود دارد. بین کلیدهای سفیدرنگ می و فا و نیز بین کلیدهای سفیدرنگ سی و دو کلید سیاهرنگ وجود ندارد. هر کلید سیاهرنگ در پیانو در حکم نت دیز برای نت مربوط به کلید سفیدرنگ سمت چپ آن (یعنی آن کلید سیاه در سمت راست آن کلید سفید قرار دارد) و در حکم نت بمل برای نت مربوط به کلید سفیدرنگ سمت راست آن (یعنی آن کلید سیاه در سمت چپ آن کلید سفید قرار دارد) است.
-
دیز (Dièse , Sharp)
دیز اگر کنار نت بدون علامتی قرار بگیرد آن را نیم پردهٔ کروماتیک بالا میبرد یا زیرتر میکند (به سمت نت بالاترش میبرد). مثلا: بین دو و ر در حالت عادی یک پرده فاصله است. حالا اگر نت دو را دیز کنیم و نیم پرده بالا ببریم، فاصلهٔ دو دیز تا ر میشود نیم پرده. یا بین سل و لا، اگر نت بمتر یعنی سل را دیز کنیم، در حقیقت سل را نیم پرده زیرتر کردهایم پس فاصلهاش با لا کمتر میشد و به نیم پرده میرسد.
حالا اگر نت زیرتر یعنی لا را دیز کنیم کنیم چی؟ نت لا نیم پرده بالاتر میرود پس از سل فاصلهٔ بیشتری میگیرد. الان فاصلهٔ نت سل و لا به جای یک پرده، یک و نیم پرده شده است.
اما اگر فاصلهٔ دو نت در حالت عادی نیم پرده باشد چی؟ مثلا بین می و فا. طبیعتاً می دیز همان نت فا است و دو نت همصدا میشوند؛ اما اگر فا را دیز کنیم، فاصلهٔ دو نت از نیم پرده به یک پرده میرسد.
-
بمل (Bémol , Flat)
بمل برعکس دیز عمل میکند یعنی هر موقع کنار نتی قرار بگیرد آن را نیم پرده بمتر میکند. همان مثال قبل را با بمل بررسی میکنیم. بین سل و لا اگر نت زیرتر یعنی «لا» بمل شود، فاصلهٔ دو نت به اندازهٔ نیم پرده کمتر میشود اما اگر نت بمتر یعنی سل بمل شود، فاصلهٔ دو نت به یک و نیم پرده میرسد.
یک نکته: بین دو نت پشت سر هم همیشه اگر نت بالایی بمل شود، با نت پایینی در حالت دیز هم صداست. مثلا نت سل و لا را در نظر بگیرید که فاصلهیشان یک پردهای است: سل دیز و لا بمل تقریبا جایی بین دو نت قرار میگیرند و در موسیقی غربی با هم همصدا هستند.
نت های پیانو
تصویر زیر تمام نت های مختلفی را که در کیبورد پیانو موجود است را معرفی می کند و برای درک اینکه چگونه فضای بین نت های شما نوع آکورد پیانو را تعیین می کند ضروری است.